Ochrona przed korozją a malowanie proszkowe

Korozja jest naturalnym procesem zachodzącym na skutek utleniania się żelaza oraz powstawania mikroogniw korozyjnych będących efektem działania wody. Tlenki żelaza tworzące się na metalowych powierzchniach mają charakterystyczny rudy kolor i nazywane są rdzą. 

 

malowanie rdzy

Skutecznym sposobem na uniknięcie korozji jest malowanie proszkowe – farba jest rozpylana na powierzchnię, a drobne cząsteczki wnikają praktycznie w każdy zakamarek. Szczelna powłoka malarska stanowi skuteczną barierę przed przedostawaniem się ładunków elektrycznych, które przepływając pomiędzy katodami i anodami powodują powstawanie ognisk rdzy.

Ochrona przed korozją odbywa się w sposób trzystopniowy. Oprócz tego, że farba stanowi izolator i blokuje dostęp tlenu i wody do podłoża metalowego, to pył cynkowy zawarty w farbie ma zdolność zapobiegania reakcjom anodowym pod powłoką malarską. Trzecim czynnikiem jest blokada przepływu ładunków elektrycznych. Na właściwości antykorozyjne malowania proszkowego konstrukcji stalowych wpływa sposób nakładania farby – proszek naładowany ładunkami elektrostatycznymi dokładnie przylega do powierzchni i tworzy nieprzepuszczalną powłokę.

Dlaczego malowanie proszkowe lepiej chroni przed korozją niż malowanie tradycyjne?

W odróżnieniu od tradycyjnych technik malowania w lakierniach proszkowych nie wykorzystuje się farb pod postacią płynną. Do lakierowania proszkowego używana jest farba w formie proszku, którą nakłada się na dokładnie oczyszczoną powierzchnię. Element przygotowany do malowania trafia do kabiny, gdzie jest malowany metodą natrysku z wykorzystaniem sił elektrostatycznych i elektrokinetycznych. Na końcu powłoka malarska jest utwardzana w specjalnym piecu lakierniczym. Farba się stapia i w ten sposób powstaje jednorodna powłoka, trwale chroniąca przed korozją.